Dagens reflektioner

Inledde även denna dag med en tur via gymnasiet. Fru Nizzan såg dock inte bilen från i går, så tyvärr fick vi inte saken uppredd.

Klockan 10 startade vi med ämnesdidaktik. Vi fick information om vad vi ska skriva och så gick vi igenom lite aktionsforskning. Det är alltså det vi ska skriva om. Vi ska välja något som vi vill utveckla inom vår undervisning detta år, identifiera "problemet" med hjälp av litteraturhänvisningar, testa, utvärdera, reflektera... Ojojoj. Hur har jag klarat att undervisa i 25 år utan detta? Eller så är det just det här jag gjort hela tiden, men jag har bara inte fattat att det heter aktionsforskning.
Senare på dagen diskuterade vi Tornbergs grammatiktext och så fick vi i uppgift att enligt den induktiva metoden göra en grammatikpresentation för gruppen nästa vecka. Jag funderar skarpt på att leta på mitt hemområde för att se om jag hittar någon gammal powerpoint som jag kan utveckla. Fast kanske inte. Tanken med studierna är väl att jag ska utvecklas - inte använda gammal skåpmat.

Sist i dag fick vi information om den nya digitala studentexamen. Jag måste säga att jag inte är imponerad. Nu förutsätts att alla gymnasieelever har en egen dator. De tar med sig sin dator till provtillfället. Där kopplas de ihop med en lärardator som tjänstgör som server. Läraren har en USB-sticka som gör att alla datorer hindras att ha kontakt med nätet och dessutom ska alla se samma saker samtidigt. Huruvida varje abiturient har en sticka, blev jag inte säker på. I alla fall så sparas allt man skriver varje sekund, så om man glömmer spara är det ingen katastrof.

Jag, som alltid trott att jag är särdeles högerinriktad politiskt blir mer och mer socialdemokratisk. Att förutsätta att varje gymnasieelev har en egen dator för att kunna skriva studenten är ju horribelt. Hur ska mindre bemedlade kunna skriva studenten då? OK, det lär finnas stipendier att söka - men det kan inte kännas bra för de ungdomar som måste söka om stöd för att ha råd att skriva studenten. OK, böckerna kostar kanske mera än datorerna, men det är principen. Och varför i hela friden måste vi köra huvudet i väggen och göra oss till slavar under tekniken. Jag bara frågar. Se nu på hur lätt hackers kommit in i bankernas system och ställt till problem. Och hackers har varit inne i Pentagon. Det krävs bara en liten terrorist för att alla våra datasystem ska vara utslagna - till och med i hela världen. Nej. Jag är inte imponerad. Jag må vara gammalmodig, men jag tycker inte om detta. Tekniken är en god tjänare, men en dålig husbonde.

Det var kontentan för i dag. Jag hade tänkt läsa artiklen vi ska diskutera på textseminariet på fredag, men nu är kl. snart halv elva och jag ska vara i Vasa senast kl. 9 i morgon bitti, så det är nog bara att krypa till sängs. Jag tycker inte det hittills varit jobbigare att studera än att arbeta, tvärtom. Men det är så mycket att hålla reda på. Sådant man inte har riktigt koll på. Trots att jag uppdaterar min kalender hela tiden, är det något jag glömt. Pust, pust.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider