Vi7 Sharing #digabit

Lördag morgon. Väckning kl. 6.15. Duscha, föna håret, dricka kaffe, äta frukost. Iväg till Vasa. Jag lekte med tanken att stiga upp en kvart senare och strunta i kaffet och pirogen i Vasa - men gratis kaffe kan man inte missa. Dagens programpunkt var en tillställning för lärare från 7 gymnasier i Vasaregionen (från Kristinestadstrakten norrut). Temat var digitalisering i skolan. Först samlades vi i ämnesgrupper. Vi studerande lyssnade på när lärarna diskuterade... Blev litet tröttsamt, även om jag kände igen det mesta. Visserligen var verkligheten litet annorlunda än vår, men det är helt klart uppifrån kravet på digitalisering kommer. Skolorna har börjat testa digitala prov, och det har förstås både bra och dåliga sidor. Vissa presterar bättre i digitala prov, vissa sämre än i traditionella prov. Och så tyckte de att inlärningsplattformer etc tar mycket tid. Precis som Moodle och alla andra verktyg vi förväntas pyssla med...

Senare fick vi en presentation av den digitala studentexamen. Det var ungefär samma presentation som vi studerande fick tidigare i veckan och det fanns ju en hel del frågor. Ungefär de frågor som vi ställde. Men 2016 kör det igång, vare sig vi vill eller inte.

Efter lunchen kom en studerande och berättade om sin syn på digitalisering. Jag säger bara, lägg det namnet på minnet: Lotta Storbacka. Välformulerat, motiverat, ingen nervositet och då stod hon ändå framför ett hundratal lärare. Vi är ju inte farliga, men skulle jag ha varit 17 år och varit i den situationen skulle jag ha varit väldigt nervös. Vad sa hon då? Jo, hon underströk att digitaliseringen bör ha ett mervärde, att vi har för bråttom med digitaliseringen och hon hänvisade till att forskning visat att man lär sig mer om man skriver för hand. Jag höll med henne till 100 procent.

Sedan berättade en tyskalärare om hur det känns att vara den ämnesgrupp som först ska ha ett digitaliserat prov.

Dagen avslutades med en paneldiskussion med representanter från Utbildningsstyrelsen, Åbo Akademi, olika gymnasier etc. Frågorna är många, men i slutändan visade det sig att majoriteten tror att det ska gå bra med digital studentexamen.

Jag är fortfarande tveksam till digitalisering. Jag har varit med sedan TieVie-utbildningarna för 15 år sedan. Jag försöker använda nätet i min undervisning - som mervärde. Och digitala världen är något som är vardag för våra ungdomar så det är klart att vi ska ha den med i skolan också. Men min fråga är om det är nödvändigt att ALLT ska bli digitaliserat. Herr Nizze menar att den ekologiska aspekten inte håller. Den ekologiska aspekten är alltså att alla papper ska bort. Herr Nizze säger att det kostar massor att hålla igång datorerna.

Det var Fru Nizzans tankar från idag. Huset är ostädat på grund av detta, men nu är detta mitt liv och jag har tre män som är mera hemma än jag. Herr Nizze hade i alla fall handlat med mamma, så det slapp jag göra. Inte för att det är så jobbigt, men har man varit hela dagen i Vasa så var det en lättnad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider