Fredag vecka 3

Detta var sista egentliga veckan på FPV (= Fakulteten för pedagogik och välfärd) för ett tag. Från och med nästa vecka blir det auskultering och från vecka 6 blir det egna övningslektioner. Nu har vi fått feedback på de tider vi valde för våra presentationer. Två tillfällen (när jag ska vara åhörare) är OK för min del. Tillfället jag valde för min egen presentation (måndag vecka 9) har ingen åhörare. En snabb titt i almanackan säger mig att det finns ett enda tillfälle som passar mig i övrigt - och det är säkert någon som går och nappar det tillfället. Säg nu sedan vad jag ska skippa då. Sådant här är oerhört frustrerande. Igen efterlyser jag mera samarbete med övningsskolan. Jag förstår att det är svårt att pussla för dem och att vi inte kan ha samma schemaläggningssystem... men när det ingår i en kurs att man ska åhöra två presentationer och hålla en egen och tiderna inte passar med annat man har i schemat. OK. Jag har den administrativa belastningen att jag känner till hur svårt det är att behaga alla. Men som studerande blir man frustrerad.

I dag diskuterade vi ganska långt och ingående hur många timmar vi egentligen ska auskultera, hur vi ska redovisa det osv. Återigen får jag en mycket bättre förståelse för, varför studenterna inte har koll på vad de förväntas göra. Allt finns nerskrivet på papper, men ändå blir det yrsel. Undrar om det vore mera överskådligt att ha alla deadlines i en tabell.

Just kursen med presentationen är i sig helt OK - men min lärstil passar det inte att "utveckla uppgiften enligt er". Jag är tacksam att föreläsaren försöker ta hänsyn - men jag skulle ändå ha föredragit klara direktiv första tillfället. Det här och det här vill jag ha för att ni ska bli godkända. Vill ni sedan utforma uppgifterna på litet annat sätt så kan vi diskutera individuellt. Skulle ha passat mig bättre.

I dag fortsatte vi med ämnesdidaktik. Vi fick läromedel från Schildts och Söderströms. Då ångrade jag att jag inte valt att hålla övningslektioner både i franska och finska. Skulle jag ha gjort det, skulle jag ha fått alla Nizze 1:s finskaböcker och mer därtill. Gratis. Men jag fick några franskaböcker, och det var inte illa.

Vi gjorde läromedelsanalys. Jag gjorde en motsvarande på inledande praktiken, men då gjorde jag den grundligare. En stilla tanke är, huruvida man sedan som lärare har möjlighet att välja läromedel eller om det är skolan som väljer.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider