Måndag vecka 2

Så har andra veckan som studerande inletts. Nu just i kväll fick jag plötsligt i uppdrag att förhöra Nizze 2 på läxan i finska. Då borde jag ju ha använt allt jag lärde mig i artikeln om grammatik och det vi lärt oss om kommunikativa övningar på dagen i dag. Tyvärr var sonen inte särskilt mottaglig, så det blev traditionellt ordförhör på unipersonella uttryck och uttryck som har med sjukdomar att göra.

I dag använde vi förmiddagen till att presentera kommunikativa övningar i olika språk. Helt roligt och man märkte ju hur viktigt det är att man har tänkt igenom övningarna. Det går inte att bara slänga fram ett papper och säga att nu är det bara att börja prata. Något som jag tyvärr alltför ofta gör.... Nåja, nu generaliserar jag. Men jag märkte hur förvirrad jag blev, när jag inte fattade hur en övning skulle göras.

Sedan var det dags för en föreläsning om röstvård. Visst är det mesta gammalt och bekant. Jag måste faktiskt medge att jag suttit och läst igenom inlämningsarbeten som handlat om röstvård och prickat av att de studerande haft med just det som föreläsaren i dag talade om.... så det var litet lustigt. Men det är nyttiga saker. Eftersom föreläsaren dessutom forskat om lärares röstanvändning, så känner åtminstone jag att det faktiskt är viktigt. Trots att jag i så många år undervisat, tycker jag att röstövningarna som vi sedan hade är bra att göra på nytt.

Slutligen, mellan 16 och 17.30 fick vi information från Vasa Övningsskola. Inte kanske den mest mottagliga tiden, och vissa saker kunde nog ha gjorts kortare, men det var nog en hel del matnyttigt också. Vissa saker var repetition från introducerande praktiken, men den gjorde jag för 1,5 år sedan, så jag mindes inte allt.

En lång dag, jag räknade till 8 arbetstimmar. När jag jämför med en vanlig arbetsdag var den dock mycket lättare, eftersom jag inte behöver ta ansvar för någonting annat än mig själv.

I dag har det inte blivit någon träning, vilket är litet illa. Men nu är klockan 21.20 och jag känner mig inte inspirerad att dra på mig träningskläderna och träna. Kommer man hem kl. 19.15 måste man få ta det litet lugnt. Skulle jag ha bott på Tekla skulle det ha varit en annan sak. Då skulle jag ha gått på gym direkt efter lektionen. Hemma har man litet andra prioriteringar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider